mandag 1. oktober 2012

Hvem mente hva?


Fra 1700-tallet til midten av 1800-tallet var det mye som endret seg i Europa. Det vokste det fram blant forfattere, samfunnsengasjerte mennesker og filosofer en tro om at menneskene selv kunne gjøre verden til et bedre sted. Denne store kulturbevegelsen er den vi i dag kaller "Det moderne prosjektet".  Kjennetegn på det moderne prosjektet, også kalt "modernitet", er troen på framskrittet, fornuften, opplysningen og det frie menneske. I dette innlegge skal jeg oppsummere hvordan fem kjente personer fra denne tiden har bidratt med ideer under denne tidsepoken.  Jeg starter med John Locke, etterfulgt av Jean-Jacque Rousseau, Voltaire, Denis Diderot, og avslutter med Charles Darwin.

John Locke er en av dem som startet med å forme ideer bak det moderne prosjektet. Mange av verkene hans var innenfor filosofien. Han stilte spørsmålene som "Hvordan får menneske ideer og tanker?" og "Hvordan får menneske kunnskap"? Lockes svar på spørsmålene var at menneskene er født uten noe viten og at vi får kunnskapen, tankene og ideene er at alt dette kommer av erfaringer vi har gjennom livet, altså sansene.  Locke kom ikke bare med slike spørsmål og tekster. Han skrev også bøker som handlet om toleranse og styresett. Ideen hans om at de som styrer landet er folkets tjenere, skulle få stor betydning for politisk teori og samfunnsutvikling senere i tiden.

Jean-Jacque Rousseau er en mann som har sagt mye som ga han stor innflytelse både i sin samtid og i ettertid, og han æres for å ha gitt gode ideer og inspirasjon til den franske revolusjon. Rousseau var et naturmenneske og mente at mennesker levde et kunstig liv fordi de var mer opptatt av kultur og vitenskap. Sitatet "Tilbake til naturen!" er noe Rousseau er kjent for, fordi han mente den beste tilværelsen var en naturtilstand som menneske hadde forlatt. Rousseau hadde også tanker rundt skole og utdanning, og mente at kunnskapen barna ble lært ikke var så viktig. Det var mer viktig at barna fikk stille spørsmål. Jentene trengte heller ikke ha samme skolegang som guttene, mente Rousseau, fordi de skulle lære seg å passe på hjemmet. Denne uttalelsen begrunner Rousseau med at den kvinnelige naturen er annerledes enn mennenes, og at oppdragelsen skal støtte opp under denne naturen. Dette viser at den moderne Rousseau viser et tradisjonelt syn på kjønnsrollene.

Den tredje personen som ble lagt merke til på denne tiden var Voltaire. Voltaire kritiserte det franske samfunnet - maktmisbruken, hykleriet og urettferdigheten-, og kirken. Voltaire tolket kristendommen slik at Gud var som en skaper, ikke en åpenbarer eller en som styrer verden. Selv om Voltaire ble fengslet to ganger for meningene sine, stoppet ikke det han i å mene det han mente, eller å formidle det videre.

Denis Diderot var hovedredaktøren for den franske leksikonet Encklopedien. Leksikonet inneholdt preget av modernitetens ideer, som vitenskapelig tenkemåte og kritisk holdning til det bestående. Det leksikonet gjorde var å formidle opplysning og kunnskap til folket.

Charles Darwin er en verdenskjent vitenskapsmann. Han fant vitenskapelige bevis på at mennesker og dyr hadde endret seg gjennom mange millioner av år. Teoriene stred imot bibelen, og han møtte mye motgang, men de førte også til nye yrker og fagområder som pedagogikk , psykologi, sosiologi og det moderne rettsvesen. Mange begynte å tvile på den kristne tro eller at Darwin kom med teoriene sine, og siden teoriene var vitenskapelig bevist var det mange som stilte spørsmålet "kan vi både tro på en gud og vitenskapens forklaringer?" Spekulasjonene  rundt dette gjorde til at all vitenskapen som var truende mot den katolske kirke, ble forbudt.

Selv om de fem personene som er skrevet litt om over, ikke fikk den oppmerksomhet de kanskje ville hatt, vet vi at den har de fått i etterkant. For eksempel teoriene til Darwin er nevnt og beskrevet i alle naturfagsbøker, og forskere bruker dem enda til forskning.     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar